Polskie Stowarzyszenie Dyrektorów Szpitali funkcjonuje już od prawie 20 lat. Powstało w 1993 roku. Było m.in. inicjatorem wpisania zdrowia jako jednego z priorytetów w Narodowym Planie Rozwoju, co umożliwiło wykorzystanie środków Unii Europejskiej na inwestycje w infrastrukturę szpitali.
Celem Stowarzyszenia jest edukacja środowiska z zakresu zmian w systemie ochrony Zdrowia i przygotowanie do koniecznych reform oraz współpraca międzynarodowa i wymiana doświadczeń w tym zakresie.
Stowarzyszenie co roku organizuje konferencje, które mają przyczynić się do uzyskania odpowiedzi na nurtujące dyrektorów szpitali pytania odnośnie zarządzania, ale także priorytetów w prowadzonych przez nich podmiotach leczniczych. Stowarzyszenie jest członkiem Europejskiego Stowarzyszenia Dyrektorów Szpitali z siedzibą w Brukseli.
Polskie Stowarzyszenie Dyrektorów Szpitali powstało 16 lat temu w całkowicie odmiennej sytuacji politycznej i ekonomicznej kraju. Głównym celem Stowarzyszenia było wtedy edukacja środowiska z zakresu zmian w systemie ochrony zdrowia i przygotowanie do
koniecznych reform. Dzisiaj polityka zdrowotna w Polsce nadal wymaga modyfikacji, lecz poziom świadomości zawodowej dyrektorów szpitali jest wyższy i lepiej odzwierciedla zmieniającą się
i nadal trudną sytuację szpitali w Polsce.
Aktualnymi celami opieki szpitalnej pozostają: poprawa rezultatów leczenia, właściwa diagnoza, właściwe leczenie we właściwym czasie, koordynacja i elektroniczny dostęp do danych medycznych, redukcja błędów medycznych i powikłań poprzez nowoczesne technologie poprawę jakości usług, informatyzację – EHR (elektroniczny rekord medyczny), ciągłe szkolenie kadry zarządzającej i personelu.